Ik heb een vraag over houtverbinding. Ik hoorde onlangs dat er een Doke houtverbinding bestaat. Ik ben heel benieuwd hoe deze verbinding eruit ziet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.6K

Antwoorden (3)

Men bedoelt hiermee verbinding via deuvels, denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt. Ik dacht ook wel zoiets. Maar wist het niet zeker
Doken zijn houten pennen die in de te verbinden houten delen gelijmd
worden, je krijgt dus een verbinding zonder dat er zichtbaar is hoe het vastzit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dook is een min of meer vlindervormige verbinding tussen twee liggende platen, veelal marmer of hardsteen.
Je moet het je zo voorstellen: er komen twee platen marmer op een vloer te liggen. Die kunne uit elkaar schuiven als je ze niet verbindt.
Je maakt dan in het midden aan de rand van de linkerplaat, dus waar hij tegen de andere komt te liggen, een gat in de vorm van een halve vlinder. Midden aan de zijkant van de rechterkant maak je de ander vleugel va n de vlinder vrij. Als je de twee platen tegenelkaar hebt gelegd, zie je nu een gat in de vorm van een vlinder. Daarin giet je lood of brons. Daarna zijn die twee platen aan elkaar verankerd, het is dus een soort verankering met een klamp.Soms wordt het lood vervangen door een precies passend stukje marmer of steen, eigenlijk wordt het dus een groot soort puzzel.
In de loop van de eeuwen zijn die vlinders vaak meer een lange pin of plaatje geworden, je zou het een reuzen nietje kunnen noemen. De verbinding met doken is dus vooral te zien bij de stoepen van 17e eeuwse grachtenhuizen en in de vloeren sommige oude kerken of tempels van Romeinen of Grieken.
Als je met deuvels werkt, dan is het eigenlijk altijd met hout en dan kan je ook recht opstaande verbindingen maken zoals de zitting aan een stoelpoot vastmaken of zo. Met doken lukt dat niet omdat er te weinig houvast is. Een liggende plaat hoef je niet aan de bodem vast te timmeren en die hoef je alleen vast te leggen zodat de tussennaad niet steeds wijder wordt.
.