De kosten voor een rijbewijs zijn gemiddeld bijna €2.400 (volgens CBR-onderzoek onder examenkandidaten 2019). Om het rijbewijs te halen, betaal je aan je rijschool en aan het CBR. De totale kosten hangen af van het aantal rijlessen en het aantal keren dat je examen doet.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Mooi rijtje ook in de bron/link!
ronron1212
4 jaar geleden
dank @LeonardN
Denk aan een bedrag van rond de 2000-2500 euro (gebaseerd op 40 lesuren), welke je natuurlijk nog lager of hoger kan krijgen door onder of boven het gemiddelde aan lessen te nemen.

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/220681/dit-ben-je-ongeveer-kwijt-voor-het-halen-van-je-rijbewijs
We hebben de rekenmachine erbij gepakt en gekeken wat je ongeveer kwijt bent voor je rijbewijs. Daarbij zijn we uitgegaan van 40 lessen à 45 euro.

Lessen + theorie- en praktijkexamen + gezondheidsverklaring + rijbewijs = 2.099 euro
Lessen + theorie- en praktijkexamen + gezondheidsverklaring + rijbewijs + tussentijdse toets = 2.299
Lessen + individueel theorie-examen en faalangstrij-examen + gezondheidsverklaring + rijbewijs + tussentijdse toets = 2.433
(met dank aan) Michaël Niewold

===

Dat getal van 40 lessen is bijna overeenkomstig met de 39 die het CBR als gemiddelde ooit heeft gemeten:
https://www.cbr.nl/rijbewijstips/hoeveel-rijlessen-gemiddeld-nodig/
Het gemiddeld aantal lesuren voor het rijbewijs is ongeveer 39 (volgens CBR-onderzoek onder examenkandidaten 2019). Het aantal rijlessen dat je nodig hebt, is voor iedereen anders. Niet iedereen leert even snel. Laat de instructeur van je rijschool daarom inschatten hoeveel rijlessen jij nodig hebt. Die kan dit vanuit ervaring het beste doen.